Financieel management – het maken van goede voornemens

Net als u wellicht ieder jaar op oudejaarsavond luidkeels uw goede voornemens voor het nieuwe jaar aankondigt, kunt u ook goede voornemens op het gebied van financieel management maken. Sterker nog, het zal u zeker geen windeieren leggen!

Maar hoe stelt u goede voornemens met betrekking tot financieel management op? Het is eenvoudig om een reeks goede voornemens op persoonlijk vlak, zoals vaker sporten of stoppen met roken, samen te stellen.

Hieronder vindt u een aantal suggesties voor een aantal goede voornemens op zakelijk gebied.

#1: Neem geen risico als het niet nodig is

De eerste stap om late of wanbetalers te voorkomen, is door simpelweg het risico op onbetrouwbare klanten te verkleinen. U kunt inzicht krijgen in de betaalgeschiedenis van een klant door bijvoorbeeld kredietrapporten op te vragen.

#2: Houd uw klanten goed in het oog

Een andere manier om late betalingen in te perken, of u zich in ieder geval erop voor te bereiden, is door uw vaste klanten in de gaten te houden. Wanneer één van uw klanten in de problemen komt, kunt u op tijd ingrijpen voordat u voorkomt dat u straks meerdere rekeningen niet betaald krijgt.

#3: Controleer uw algemene voorwaarden

Zeker met het huidige economische klimaat, zoeken bedrijven naar redenen om het betalen van facturen uit te stellen. Daarom is het belangrijk om uw algemene voorwaarden te controleren om te zien of deze niet dubbelzinnig zijn. Zorg ervoor dat de betalingsverwachtingen duidelijk gecommuniceerd worden om onnodige vertraging te voorkomen.

#4: Ga na of uw klanten zich aan de betalingsverwachtingen voldoen

Het zetten van een betalingstermijn is één ding, maar het is belangrijk dat u ook na gaat of uw klanten zich aan het termijn houden. Als uw klanten doorhebben dat u niet controleert of zij op tijd betalen, zullen ze uw facturen al sneller aan de kant leggen. Dit heeft weer negatieve gevolgen voor de gezondheid van uw eigen financiën.

#5: Schakel bij late betalers altijd een incassobureau in

Maak niet de fout om na te laten een incassobureau in te schakelen voor late betalers. Wellicht wilt u een goede klant niet tegen het verkeerde been schoppen. Maar het is natuurlijk zo dat u recht heeft op uw geld. En het inschakelen van een incassobureau is dan ook geoorloofd. Op deze manier laat u zien waar uw grenzen liggen en dat u wel degelijk rekening houdt of de facturen wel betaald worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>